Halaman

Friday 25 November 2011

Fiqh al-Awlawiyyat: Faham, Amalan, Perintah, Larangan (siri 2)




FAHAM ATAS HAFALAN

Sesungguhnya golongan yang paling tinggi darjatnya di sisi Allah dan rasul ialah orang yang memiliki ilmu dan kefahaman agama laksana tanah subur yang mampu menyerap air hujan dan menumbuhkan rerumput. Kemudian, mereka yang memperoleh ilmu agama dan mengajarkannya kepada orang lain bak tanah keras yang mampu menampung air yang banyak untuk diminum oleh manusia. Seterusnya, orang yang tidak mengambil peduli risalah kenabian dan tidak beroleh hidayah Allah umpama tanah tandus yang tidak mampu menyimpan air dan gagal menumbuhkan tanaman. Hal ini persis dengan keutamaan kefahaman yang dititik beratkan pada tiga generasi pertama Islam dan ironinya kini huffaz lebih diutamakan dan diagung-agungkan berbanding cendekiawan dan fuqaha' dalam bidang usuluddin, fiqh, akidah dan hadis.

Begitu juga peri pentingnya memahami maqasid berbanding zawahir. Antara tugasan muslimin di muka bumi ini adalah memahami dan menyelami intipati syariah Islam, menghubung kaitkan antara satu sama lain dan tidak berpegang teguh dan mengetahui makna ayat dan ajaran pada permukaannya sahaja. Ijtihad pula prioritinya lebih tinggi berbanding taklid kerana ilmu yang hakiki menurut ulama salaf ialah ilmu yang berdiri sendiri dan merdeka daripada pendapat orang lain. Sikap jumd dan statik adalah tercela dan dicemuh kerana kita perlu memberi pertimbangan terhadap perkembangan dan perubahan semasa. Imam al-Syafi‘i sendiri mempunyai qaul qadim dan qaul jadidnya.

PRIORITI DALAM FATWA DAN DAKWAH

Rasulullah mendahulukan keringanan dan kemudahan ke atas sikap memberatkan dan menyusahkan. Syariah menitahkan bersegera berbuka, melewatkan sahur, kisah Nabi mengutus Abu Musa al-Asy‘ari dan Muaz bin Jabal ke Yaman dengan pesanan, beri kemudahan jangan menyusahkan, beri khabar gembira jangan menjauhkan mereka dari Islam, kisah Muaz bin Jabal yang ditegur Nabi kerana membaca surah terlalu panjang ketika solat, kebenaran untuk memakan makanan haram ketika darurat dan memakai sutera ketika sakit.

Konsep tadarruj dan graduality juga turut diutamakan dalam mengembang biakkan masyarakat Islam. Tiga peringkat pengharaman arak dan kisah khalifah Umar Abdul Aziz dengan anaknya yang tidak menghapuskan kezaliman di tengah-tengah masyarakat serta-merta demi mengelakkan fitnah besar terhadap agama cukup membuktikan dominannya tadarruj. Tambahan, modus operandi untuk menentukan prioriti sesuatu hukum perlulah berdasarkan konsep al-Quran sendiri. Aspek yang banyak ditekankan seperti solat, zikrullah, tawakkal, takut akan azab, bersyukur, berakhlak terpuji, pupuk silaturahim dan berbakti kepada orang tua perlu diberi lebih prioritinya berbanding unsur yang kurang diberi penekanan seperti isra' Nabi, maulid rasul dan kelahiran Nabi Isa.

KEUTAMAAN LAPANGAN AMAL

Amalan yang menabur manfaat kepada orang ramai adalah lebih utama menurut lunas Islam. Orang yang berjihad tidak sama dengan orang yang menunaikan haji yang memberi faedah hanya senya untuk diri sendiri sahaja. Surah al-Taubah 19-20.

Ilmu dipentingkan daripada ibadah. Pemimpin Islam yang adil lebih jauh berganda-ganda diutamakan berbanding seorang ‘abid yang beribadah bertahun-tahun lamanya kerana boleh jadi satu hari yang digunakan oleh seseorang kuasawan digunakan untuk menggubal undang-undang yang mampu mencetuskan kesedaran dan keinsafan jutaan rakyat berbanding ahli ibadah yang hanya mampu memberi keinsafan kepada diri sahaja.

Amalan yang lebih lama manfaatnya pula lebih diaulakan berbanding amalan yang faedahnya sekejap bak kata pepatah Cina, jangan bagi orang miskin ikan, tapi bagi jala supaya dia dapat makan ikan lagi banyak.

Insan yang mengamalkan ajaran Islam yang hakiki dan kamil pada zaman fitnah adalah diutamakan kerana mereka ibarat menggenggam bara api di tangan yang mampu bertahan walau menerima seribu satu tekanan dari luar. Nabi juga berpesan,"ibadah di dalam masa berkembangnya fitnah bagaikan hijrah kepadaku”.

Amalan hati diutamakan daripada amalan anggota. Sesungguhnya cinta dan benci seseorang kerana Allah merupakan tanda kesempurnaan imannya yang timbul daripada lubuk hati yang paling dalam. Memendekkan jubah di atas buku lali ketika solat sepatutnya kurang diberi penekanan berbanding memelihara silaturahim dan menjalankan amanah.

Pertanian diutamakan ketika krisis makanan di berlaku sesebuah daulah. Perindustrian dipentingkan tika pertanian cukup tetapi memerlukan barangan harian lain atau dari luar.Manakala perniagaan diutamakan sewaktu keperluan harian dan makanan cukup tetapi pasaran dikuasai peniaga rakus dan zalim.

Ibadah yang paling utama ada empat pendapat.

1- Ibadah yang berat dilakukan dan dirasakan di hati.
2- Ibadah yang zuhud.
       - Orang awam - zuhud merupakan matlamat.
       - Bijak pandai – zuhud perantara untuk menggapai cinta dan redha Allah.
- Ulama’ – apabila datang perintah dan larangan Allah mereka akan patuh walaupun ia memisahkan persatuan mereka dengan Allah.
- Melampau – tak ikut sunnah.sentiasa bersatu hati dengan Allah walau perintah dan larangan Allah turun.
3- Ibadah yang banyak memberi manfaat kepada orang lain.
4- Buat amal baik untuk redha-Nya setiap masa dan mengikut situasi.Waktu jihad utamakan jihad,waktu tetamu datang utamakn melayan tetamu dan waktu saudara sakit utamakan amalan yang paling sesuai waktu tersebut.

PRIORITI DALAM PERINTAHNYA

-utamakan wajib daripada sunnah.Jangan sampai tahajjud membuatkan individu longlai dan menurunkan mutu kerja.
-Imam Raghib Al-Asfahani :

-setiap sunnah ibadah tetapi bukan setiap ibadah sunnah.
-ibadah sunnah tidak akan diterima tika ibadah fardhu diabaikan.
-siapa sibuk dengan fardhu hingga abai sunnah maka ia dimaafkan.
-siapa sibuk dengan sunnah hingga abai fardhu ia terpedaya dengan hawa nafsu.
-Allah mengisyaratkan adil (buat fardhu) sebelum ihsan (buat sunnah). AnNahl,90.

-fardhu kifayah boleh jadi fardu ain kepada individu jika hanya dia seorang sahaja yang pakar dalam bidang tersebut dalam sesebuah qariah.
-hutang manusia perlu dibayar (hak manusia) sebelum menunaikan haji (hak Allah)
-jamaah perlu diutamakan daripada individu (nabi suruh sahabat yang solat sorang mengulang semula solatnya, surah fatihah ayat 5-6, sambutan syawal, puasa,wukuf dan solat hari raya).

PRIORITI DALAM LARANGANNYA

Kufur mengikut tahap dari paling tinggi :

-kufur juhud (tak mengaku Allah,malaikat etc.)
-kufur syirik (akui tuhan tetapi tak sembah tuhan,sembah benda lain;matahari)
-kufur ahli kitab (akui sebahagian danmenyeleweng;trinity)
-kufur orang murtad yakni kufur yang paling jahat (khianat dan tidak wala’ kepada Islam dengan memeluk agama lain)
-kufur munafikyakni kufur paling berbahaya (zahir islam,batin benci islam)

Beza

1-kufur
-besar;komunis,atheis dan kufur dengan risalah nabi.
-kecil;tinggal solat sebab malas(khilaf.ada pendapat kata maksiat.kufur jika masih tak nak solat walau telah disuruh di mahkamah)

2-syirik
-besar;sekutukan Allah dengan makhluk lain.
-kecil;riya’ yakni cari pujian selain Allah.

3-nifak
-besar;dalam urusan akidah dan keimanan dengan sembunyikan kufur dalam hati, Islam ditonjolkan di luar.
-kecil;dalam amal dan tingkah laku seperti ada ciri munafik tetapi akidah mereka benar.

4-maksiat
-dosa besar;dapat laknat dan hudud di dunia seperti tinggal solat,zina,minum arak.
-dosa kecil;dapat dihapuskan dengan solat fardhu,jumaat,puasa ramadhan,tarawih.
*maksiat dek kerana sombong dengan hokum Allah (ambil riba) lebih berat dosanya dari maksiat dek kerana lemahnya iman (zina).
*sikap memandang remeh kepada dosa kecil boleh membuatkan dosa kecil itu menjadi dosa besar.imam ghazali dalam kitab at-taubah,ihya’ ulumuddin.
*dosa besar jika dibuat kemudian timbul rasa takut,sesal,malu,taubat boleh dikelompokkan kepada dosa kecil manakala maksiat kecil jika buat terangan,x rasa malu,x takut dan x menyesal dikategorikan dosa besar.imam ibn qayyim.

MAKSIAT HATI: kedekut, nafsu.bangga.

-ikut nafsu boleh menjadikan insan gagal membezakan hak dan batil walau dia pernah mengenalinya suatu ketika dulu.
-tiga golongan bakal dihumbankan ke neraka sebab riya’ kata nabi.
          -syahid di medan perang
          -alim yang ajar ilmu kepada orang lain.
          -penderma yang suka bersedekah.
Yang mana ketiga-tiga ini mengharapkan pujian manusia.
-bidaah perbuatan yang lebih digemari iblis berbanding maksiat kerana ia bercanggah agama dan orang tersebut tak ada kesedaran untuk bertaubat meninggalkannya.
-syubhah adalah perkara yang tak banyak diketahui orang ramai dari segi halal dan haramnya.solusinya Tanya ulama muktabar dan jangan memberat-beratkannya seperti disarankan nabi dalam kisah daging yang tidak diketahui sama ada disembelih dengan nama allah atau tidak dan nabi memperkenan jemputan yahudi.
-makruh ada dua:
1- tanzihiyyat - dekat kepada halal seperti hembus nafas ketika minum dan solat sunnah ketika makanan telah dihidangkan.
2- tahrimi - hampir haram.
Comments
0 Comments

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...