Halaman

Saturday 26 November 2011

1433H



Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Pada malam ini seluruh umat islam di setiap belahan dunia bakal menyambut tahun baru hijrah 1433.Sekarang semua hangat memperkatakan mengenai hijrah tidak kira di mana-mana sama ada di skrin facebook,corong-corong radio,kaca televisyen,di mimbar-mimbar khutbah dan dada-dada akhbar.Jelas kelihatan roh untuk berhijrah dalam kalangan umat Islam.

Tetapi persoalan yang ingin ditimbulkan di sini ialah sejauh manakah roh-roh Islam ini menghayati konsep hijrah yang dilakukan oleh para nabi suatu ketika dahulu?Dan seistiqomah manakah muslimin di seluruh dunia terutamanya di Malaysia untuk menghayati dan mengekalkan roh penghayatan Islam itu sendiri?

Nabi berhijrah bukan atas alasan untuk bersahaja.Ironinya nabi berhijrah ke Madinah atas perintah agung daripada Allah yang jelas ingin memaparkan bagaimana sunnah nabi dalam berhijrah tersebut dicontohi dan diteladani umat Islam generasi seterusnya.

Konsep pengorbanan yang ditonjolkan dalam peristiwa hijrah sudah cukup untuk melakarkan bahawa dalam sesebuah perjuangan itu sangat memerlukan perngorbanan tidak kira dari segi harta,pangkat mahupun nyawa.

Umat Islam pada hari ini juga harus sedar hijrah ini merupakan pemangkin semangat untuk individu terus melonjak maju di bawah lembayung kata muslim.Oleh itu,kualiti sebagai umat Islam harus dipertingkatkan yang mana bukan hanya dengan memasang azam retorik,bercakap berdegar-degar tetapi habuk pun tiada.Sebaliknya,buktikan kata-kata tersebut dengan amalan.

Pada skop yang lebih besar,pihak kerajaan juga perlu melakukan transformasi jenteranya terhadap Islam.Segala pandangan sinis terhadap hukum dan syariat Islam perlu dijernihkan semula dan amanah yang dipertanggungjawabkan oleh Allah itu haruslah tidak dikhianati.

Akhir kalam,jika ada titik-titik noda hitam pada tahun 1432 yang lalu,padamkannya dan tutup kitab tersebut dan gantikannya dengan kitab yang baharu.Bukan mudah Nabi mengusung dan menjulang Islam di Madinah sehingga Islam masih mekar hingga ke hari ini setelah 1433 daulah Madinah didirikan walaupun ia tidak semekar khilafah Islamiyah pada era nabi dahulu.

Ayuh sama-sama kita melakukan anjakan paradigma terhadap Islam dalam diri kita dan sekeliling kita!

Hijrah hati,
Hijrah peribadi,
Hijrah abadi...

Salam maal hijrah 1433H.

*************************************************

Bersempena maal hijrah yang bakal menjelang tiba,penulis telah melakar satu revolusi baru terhadap blog ini.Wallpaper baru sebagai pengganti kulit blog ini.

Maksud tersirat di sebalik gambar tersebut adalah apabila kita menegakkan dan membudayakan Islam dalam diri kita,maka akan terpancarlah nur Islam itu di sekeliling kita yang mana nur itu adalah dakwah kita sama ada dengan kata-kata mahupun perbuatan.

Laman kritikan dan perkongsian link juga dibuka kepada pelawat yang cintakan perkongsian ilmu.

Mungkin sedikit.Tetapi sedikit itulah yang bertindak sebagai pemangkin untuk transformasi yang lebih besar.

[Ar Ra'du : 11]
Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya. 

Patrikan ayat agung ini di dalam hati,pahatkan dalam memori.Moga kita sama-sama beroleh manfaat dan redha Ilahi.

Comments
0 Comments

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...