Halaman

Wednesday, 1 June 2011

Menyingkap kehidupan di Jordan


Firman Allah,



"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersUku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang mempunyai kelebihan dari aspek keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)"

(Al Hujurat 49:13)


                     Semalam,usai sahaja aku menamatkan kisah perjalanan ustaz hasrizal di bumi Jordan dan sekitarnya.Buku ini aku pinjam daripada naqibku,Abang Syauqi.Rupa-rupanya,memang betul hidup di negeri orang ini ada pro dan kontranya.Tak semestinya kita pergi ke negara timur tengah kita akan menjadi orang yang baik.Semuanya bergantung kepada keupayaan menjaga diri itu sendiri.

Kagum aku dengan cara seorang penuntut berbangsa Cina yang ditemui oleh ustaz Hasrizal.Teknik pembelajaran yang menarik dan efektif.Penuntut itu akan menulis di tangannya perkataan dan ilmu baru pada waktu pagi.Dia kata,perkataan itu akan dihafalnya sebelum dia ambil wudhu' untuk solat Zohor.

Bermacam-macam lagi ilmu dan pengalaman yang dikongsi oleh ustaz Hasrizal.Dunia nasyid beliau,saat kematian sahabat beliau,sistem pembelajaran di Universiti Mu'tah dan juga 'life in Jordan'.

Benarlah kata pujangga,

"pengalaman itu bukan dicipta tetapi pengalaman itu perlu ditempuhi"
Comments
0 Comments

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...