Halaman

Tuesday, 29 November 2011

Thinking From the Picture (Part 1)




"This photo is meaningless to me,
Nothing special,
It's only a hydrant on the side of the road,
Only know to disturb cars from parking near it,
Sometime it damages the beautiful landscape around it,
Uh,
What a poor and useless thing put by the governance!"

That's my first impression during my childhood days,
When I know almost nothing about this world,
Ironically,
Now,
I know and comprehend,
Everythings that's created has it owns intention,
My perspective towards the hydrant totally changed,
I start to look it in the bright side,
Judging with an intellectual mind,
Take it positive,
Transform the useless one to beneficial,
That ultimately become the most compulsory one!

Seriously,
One complex or significant building might burn in the blink of eyes,
The cleanest street might change to the dirtiest street,
The road might be full of smelly and stinky garbage's liquid,
And the most disgusting one is,
The drain probably fill by numerous flies,
Swarming over the scraps of food,
Eh,
Of course,
Rate of tourists decrease suddenly,
Pollute Malaysia's outstanding achievement,
That's all,
Because of the absence of this useful thing,
That's only small matter in majorities,
Contrary,
It's a great, useful machine and creation!

THAT'S THE HYDRANT!
So, let's practice cleanliness in our lifestyle.
Indeed, cleanliness is branch of our faith.
As mentioned by our great prophet:

[Sahih Muslim : Book 2, Number 0432]

Abu Malik at-Ash'ari (Radi Allah Anhu) reported: The Messenger of Allah (sal-allahu- alleihi-wasallam ) said: Cleanliness is half of faith and al-Hamdu Liliah (Praise be to Allah) fills the scale, and Subhan Allah (Glory be to Allah) and al-Hamdu Liliah (Praise be to Allah) fill upwhat is between the heavens and the earth, and prayer is a light, and charity is proof (of one's faith) and endurance is a brightness and the Holy Qur'an is a proof on your behalf or against you. All men go out early in the morning and sell themselves, thereby setting themselves free or destroying themselves.


Also stated by Allah:

[2. Surah Al-Baqarah : Ayah 222]

Surely Allah loves those who turn much (to Him), and He loves those who purify themselves.



Let's keep cleanliness.
[232 words]

***

I just meet this contest few days ago. Interesting contest. Enhance competitors to think creatively about the picture given. To all readers, you may visit in this link.

Saturday, 26 November 2011

Ingat Lima Sebelum Lima



Bismillah.

Allah pernah berfirman,

[At-Tahrim : 8]
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan " Taubat Nasuha", mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu"


Kisah sebelum lima perkara siaran TV3 semalam cukup membuatkan penontonnya terpana dengan balasan Allah kepada sesiapa yang mempermain-mainkan agama di dunia tidak kira mempersendakan kitab agung-Nya, tidak menghormati orang tua mahupun tidak bertanggungjawab terhadap keluarga.

Tiga pengajaran utama yang sangat memberi kesan pada saya.

Pertama, barang siapa yang menjadikan agama sebagai barang mainan dan bahan ketawa kelak pasti Allah janjikan balasan. Tak di dunia pasti di akhirat. Badri, pelakon utama kisah tersebut menderita selama lima tahun sebagai masyarakat sampah yang mengidap penyakit kusta,kulit bernanah dan hidup bak pengemis.

Itu baru sahaja balasan di dunia. Belum lagi di akhirat. Entah apa pula hukuman yang bakal menimpa dengan insan yang mempermain-mainkan al-Quran, solat, khianat kepada isteri dan mencela orang yang lebih tua. Nauzubillah. Sama-samalah kita berlindung daripada perkara-perkara begitu.

Kedua, apabila kita telah melakukan dosa dan maksiat kepada-Nya maka bersegeralah memohon taubat daripada-Nya sebelum segala-galanya berakhir. Badri sempat pulang ke cahaya agamanya tetapi tidak sempat untuk memohon maaf daripada anaknya yang paling bongsu kerana anaknya itu telah pun mati akibat strok sebelum sempat Badri bertaubat.

Memang kita tidak mampu lari daripada dosa-dosa kecil dan maksiat. Sebab itulah Allah membuka pintu rahmat-Nya yang luas untuk hamba-Nya bertaubat.

Ketiga, kita mesti tahu bahawa bukan semua perubahan dapat dilakukan secara mendadak. Alyah, isteri Badri dan pemandu keretanya terlalu mudah percaya dengan perubahan drastik Badri yang hanya memakai topeng agama dengan solat dan pergi ke masjid sehinggakan maruah Alyah nyaris-nyaris tergadai.

Setiap perubahan semestinya ada peringkat-peringkatnya. Bukan senang untuk seseorang itu berubah lebih-lebih lagi apabila individu tersebut berperangai syaitan dan terlampau jahat sebelum menjadi soleh.Perubahan memang memakan masa.

Konklusi.

Kita perlu ingat dan menghargai lima perkara sebelum lima perkara yang sebaliknya bakal muncul. Rujuk lagu kumpulan Raihan yang sangat terkenal suatu ketika dahulu.

1433H



Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Pada malam ini seluruh umat islam di setiap belahan dunia bakal menyambut tahun baru hijrah 1433.Sekarang semua hangat memperkatakan mengenai hijrah tidak kira di mana-mana sama ada di skrin facebook,corong-corong radio,kaca televisyen,di mimbar-mimbar khutbah dan dada-dada akhbar.Jelas kelihatan roh untuk berhijrah dalam kalangan umat Islam.

Tetapi persoalan yang ingin ditimbulkan di sini ialah sejauh manakah roh-roh Islam ini menghayati konsep hijrah yang dilakukan oleh para nabi suatu ketika dahulu?Dan seistiqomah manakah muslimin di seluruh dunia terutamanya di Malaysia untuk menghayati dan mengekalkan roh penghayatan Islam itu sendiri?

Nabi berhijrah bukan atas alasan untuk bersahaja.Ironinya nabi berhijrah ke Madinah atas perintah agung daripada Allah yang jelas ingin memaparkan bagaimana sunnah nabi dalam berhijrah tersebut dicontohi dan diteladani umat Islam generasi seterusnya.

Konsep pengorbanan yang ditonjolkan dalam peristiwa hijrah sudah cukup untuk melakarkan bahawa dalam sesebuah perjuangan itu sangat memerlukan perngorbanan tidak kira dari segi harta,pangkat mahupun nyawa.

Umat Islam pada hari ini juga harus sedar hijrah ini merupakan pemangkin semangat untuk individu terus melonjak maju di bawah lembayung kata muslim.Oleh itu,kualiti sebagai umat Islam harus dipertingkatkan yang mana bukan hanya dengan memasang azam retorik,bercakap berdegar-degar tetapi habuk pun tiada.Sebaliknya,buktikan kata-kata tersebut dengan amalan.

Pada skop yang lebih besar,pihak kerajaan juga perlu melakukan transformasi jenteranya terhadap Islam.Segala pandangan sinis terhadap hukum dan syariat Islam perlu dijernihkan semula dan amanah yang dipertanggungjawabkan oleh Allah itu haruslah tidak dikhianati.

Akhir kalam,jika ada titik-titik noda hitam pada tahun 1432 yang lalu,padamkannya dan tutup kitab tersebut dan gantikannya dengan kitab yang baharu.Bukan mudah Nabi mengusung dan menjulang Islam di Madinah sehingga Islam masih mekar hingga ke hari ini setelah 1433 daulah Madinah didirikan walaupun ia tidak semekar khilafah Islamiyah pada era nabi dahulu.

Ayuh sama-sama kita melakukan anjakan paradigma terhadap Islam dalam diri kita dan sekeliling kita!

Hijrah hati,
Hijrah peribadi,
Hijrah abadi...

Salam maal hijrah 1433H.

*************************************************

Bersempena maal hijrah yang bakal menjelang tiba,penulis telah melakar satu revolusi baru terhadap blog ini.Wallpaper baru sebagai pengganti kulit blog ini.

Maksud tersirat di sebalik gambar tersebut adalah apabila kita menegakkan dan membudayakan Islam dalam diri kita,maka akan terpancarlah nur Islam itu di sekeliling kita yang mana nur itu adalah dakwah kita sama ada dengan kata-kata mahupun perbuatan.

Laman kritikan dan perkongsian link juga dibuka kepada pelawat yang cintakan perkongsian ilmu.

Mungkin sedikit.Tetapi sedikit itulah yang bertindak sebagai pemangkin untuk transformasi yang lebih besar.

[Ar Ra'du : 11]
Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya. 

Patrikan ayat agung ini di dalam hati,pahatkan dalam memori.Moga kita sama-sama beroleh manfaat dan redha Ilahi.

Friday, 25 November 2011

Fiqh al-Awlawiyyat: Faham, Amalan, Perintah, Larangan (siri 2)




FAHAM ATAS HAFALAN

Sesungguhnya golongan yang paling tinggi darjatnya di sisi Allah dan rasul ialah orang yang memiliki ilmu dan kefahaman agama laksana tanah subur yang mampu menyerap air hujan dan menumbuhkan rerumput. Kemudian, mereka yang memperoleh ilmu agama dan mengajarkannya kepada orang lain bak tanah keras yang mampu menampung air yang banyak untuk diminum oleh manusia. Seterusnya, orang yang tidak mengambil peduli risalah kenabian dan tidak beroleh hidayah Allah umpama tanah tandus yang tidak mampu menyimpan air dan gagal menumbuhkan tanaman. Hal ini persis dengan keutamaan kefahaman yang dititik beratkan pada tiga generasi pertama Islam dan ironinya kini huffaz lebih diutamakan dan diagung-agungkan berbanding cendekiawan dan fuqaha' dalam bidang usuluddin, fiqh, akidah dan hadis.

Begitu juga peri pentingnya memahami maqasid berbanding zawahir. Antara tugasan muslimin di muka bumi ini adalah memahami dan menyelami intipati syariah Islam, menghubung kaitkan antara satu sama lain dan tidak berpegang teguh dan mengetahui makna ayat dan ajaran pada permukaannya sahaja. Ijtihad pula prioritinya lebih tinggi berbanding taklid kerana ilmu yang hakiki menurut ulama salaf ialah ilmu yang berdiri sendiri dan merdeka daripada pendapat orang lain. Sikap jumd dan statik adalah tercela dan dicemuh kerana kita perlu memberi pertimbangan terhadap perkembangan dan perubahan semasa. Imam al-Syafi‘i sendiri mempunyai qaul qadim dan qaul jadidnya.

PRIORITI DALAM FATWA DAN DAKWAH

Rasulullah mendahulukan keringanan dan kemudahan ke atas sikap memberatkan dan menyusahkan. Syariah menitahkan bersegera berbuka, melewatkan sahur, kisah Nabi mengutus Abu Musa al-Asy‘ari dan Muaz bin Jabal ke Yaman dengan pesanan, beri kemudahan jangan menyusahkan, beri khabar gembira jangan menjauhkan mereka dari Islam, kisah Muaz bin Jabal yang ditegur Nabi kerana membaca surah terlalu panjang ketika solat, kebenaran untuk memakan makanan haram ketika darurat dan memakai sutera ketika sakit.

Konsep tadarruj dan graduality juga turut diutamakan dalam mengembang biakkan masyarakat Islam. Tiga peringkat pengharaman arak dan kisah khalifah Umar Abdul Aziz dengan anaknya yang tidak menghapuskan kezaliman di tengah-tengah masyarakat serta-merta demi mengelakkan fitnah besar terhadap agama cukup membuktikan dominannya tadarruj. Tambahan, modus operandi untuk menentukan prioriti sesuatu hukum perlulah berdasarkan konsep al-Quran sendiri. Aspek yang banyak ditekankan seperti solat, zikrullah, tawakkal, takut akan azab, bersyukur, berakhlak terpuji, pupuk silaturahim dan berbakti kepada orang tua perlu diberi lebih prioritinya berbanding unsur yang kurang diberi penekanan seperti isra' Nabi, maulid rasul dan kelahiran Nabi Isa.

KEUTAMAAN LAPANGAN AMAL

Amalan yang menabur manfaat kepada orang ramai adalah lebih utama menurut lunas Islam. Orang yang berjihad tidak sama dengan orang yang menunaikan haji yang memberi faedah hanya senya untuk diri sendiri sahaja. Surah al-Taubah 19-20.

Ilmu dipentingkan daripada ibadah. Pemimpin Islam yang adil lebih jauh berganda-ganda diutamakan berbanding seorang ‘abid yang beribadah bertahun-tahun lamanya kerana boleh jadi satu hari yang digunakan oleh seseorang kuasawan digunakan untuk menggubal undang-undang yang mampu mencetuskan kesedaran dan keinsafan jutaan rakyat berbanding ahli ibadah yang hanya mampu memberi keinsafan kepada diri sahaja.

Amalan yang lebih lama manfaatnya pula lebih diaulakan berbanding amalan yang faedahnya sekejap bak kata pepatah Cina, jangan bagi orang miskin ikan, tapi bagi jala supaya dia dapat makan ikan lagi banyak.

Insan yang mengamalkan ajaran Islam yang hakiki dan kamil pada zaman fitnah adalah diutamakan kerana mereka ibarat menggenggam bara api di tangan yang mampu bertahan walau menerima seribu satu tekanan dari luar. Nabi juga berpesan,"ibadah di dalam masa berkembangnya fitnah bagaikan hijrah kepadaku”.

Amalan hati diutamakan daripada amalan anggota. Sesungguhnya cinta dan benci seseorang kerana Allah merupakan tanda kesempurnaan imannya yang timbul daripada lubuk hati yang paling dalam. Memendekkan jubah di atas buku lali ketika solat sepatutnya kurang diberi penekanan berbanding memelihara silaturahim dan menjalankan amanah.

Pertanian diutamakan ketika krisis makanan di berlaku sesebuah daulah. Perindustrian dipentingkan tika pertanian cukup tetapi memerlukan barangan harian lain atau dari luar.Manakala perniagaan diutamakan sewaktu keperluan harian dan makanan cukup tetapi pasaran dikuasai peniaga rakus dan zalim.

Ibadah yang paling utama ada empat pendapat.

1- Ibadah yang berat dilakukan dan dirasakan di hati.
2- Ibadah yang zuhud.
       - Orang awam - zuhud merupakan matlamat.
       - Bijak pandai – zuhud perantara untuk menggapai cinta dan redha Allah.
- Ulama’ – apabila datang perintah dan larangan Allah mereka akan patuh walaupun ia memisahkan persatuan mereka dengan Allah.
- Melampau – tak ikut sunnah.sentiasa bersatu hati dengan Allah walau perintah dan larangan Allah turun.
3- Ibadah yang banyak memberi manfaat kepada orang lain.
4- Buat amal baik untuk redha-Nya setiap masa dan mengikut situasi.Waktu jihad utamakan jihad,waktu tetamu datang utamakn melayan tetamu dan waktu saudara sakit utamakan amalan yang paling sesuai waktu tersebut.

PRIORITI DALAM PERINTAHNYA

-utamakan wajib daripada sunnah.Jangan sampai tahajjud membuatkan individu longlai dan menurunkan mutu kerja.
-Imam Raghib Al-Asfahani :

-setiap sunnah ibadah tetapi bukan setiap ibadah sunnah.
-ibadah sunnah tidak akan diterima tika ibadah fardhu diabaikan.
-siapa sibuk dengan fardhu hingga abai sunnah maka ia dimaafkan.
-siapa sibuk dengan sunnah hingga abai fardhu ia terpedaya dengan hawa nafsu.
-Allah mengisyaratkan adil (buat fardhu) sebelum ihsan (buat sunnah). AnNahl,90.

-fardhu kifayah boleh jadi fardu ain kepada individu jika hanya dia seorang sahaja yang pakar dalam bidang tersebut dalam sesebuah qariah.
-hutang manusia perlu dibayar (hak manusia) sebelum menunaikan haji (hak Allah)
-jamaah perlu diutamakan daripada individu (nabi suruh sahabat yang solat sorang mengulang semula solatnya, surah fatihah ayat 5-6, sambutan syawal, puasa,wukuf dan solat hari raya).

PRIORITI DALAM LARANGANNYA

Kufur mengikut tahap dari paling tinggi :

-kufur juhud (tak mengaku Allah,malaikat etc.)
-kufur syirik (akui tuhan tetapi tak sembah tuhan,sembah benda lain;matahari)
-kufur ahli kitab (akui sebahagian danmenyeleweng;trinity)
-kufur orang murtad yakni kufur yang paling jahat (khianat dan tidak wala’ kepada Islam dengan memeluk agama lain)
-kufur munafikyakni kufur paling berbahaya (zahir islam,batin benci islam)

Beza

1-kufur
-besar;komunis,atheis dan kufur dengan risalah nabi.
-kecil;tinggal solat sebab malas(khilaf.ada pendapat kata maksiat.kufur jika masih tak nak solat walau telah disuruh di mahkamah)

2-syirik
-besar;sekutukan Allah dengan makhluk lain.
-kecil;riya’ yakni cari pujian selain Allah.

3-nifak
-besar;dalam urusan akidah dan keimanan dengan sembunyikan kufur dalam hati, Islam ditonjolkan di luar.
-kecil;dalam amal dan tingkah laku seperti ada ciri munafik tetapi akidah mereka benar.

4-maksiat
-dosa besar;dapat laknat dan hudud di dunia seperti tinggal solat,zina,minum arak.
-dosa kecil;dapat dihapuskan dengan solat fardhu,jumaat,puasa ramadhan,tarawih.
*maksiat dek kerana sombong dengan hokum Allah (ambil riba) lebih berat dosanya dari maksiat dek kerana lemahnya iman (zina).
*sikap memandang remeh kepada dosa kecil boleh membuatkan dosa kecil itu menjadi dosa besar.imam ghazali dalam kitab at-taubah,ihya’ ulumuddin.
*dosa besar jika dibuat kemudian timbul rasa takut,sesal,malu,taubat boleh dikelompokkan kepada dosa kecil manakala maksiat kecil jika buat terangan,x rasa malu,x takut dan x menyesal dikategorikan dosa besar.imam ibn qayyim.

MAKSIAT HATI: kedekut, nafsu.bangga.

-ikut nafsu boleh menjadikan insan gagal membezakan hak dan batil walau dia pernah mengenalinya suatu ketika dulu.
-tiga golongan bakal dihumbankan ke neraka sebab riya’ kata nabi.
          -syahid di medan perang
          -alim yang ajar ilmu kepada orang lain.
          -penderma yang suka bersedekah.
Yang mana ketiga-tiga ini mengharapkan pujian manusia.
-bidaah perbuatan yang lebih digemari iblis berbanding maksiat kerana ia bercanggah agama dan orang tersebut tak ada kesedaran untuk bertaubat meninggalkannya.
-syubhah adalah perkara yang tak banyak diketahui orang ramai dari segi halal dan haramnya.solusinya Tanya ulama muktabar dan jangan memberat-beratkannya seperti disarankan nabi dalam kisah daging yang tidak diketahui sama ada disembelih dengan nama allah atau tidak dan nabi memperkenan jemputan yahudi.
-makruh ada dua:
1- tanzihiyyat - dekat kepada halal seperti hembus nafas ketika minum dan solat sunnah ketika makanan telah dihidangkan.
2- tahrimi - hampir haram.

Wednesday, 23 November 2011

Fiqh al-Awlawiyyat: Kualiti vs Kuantiti (Siri 1)



KEUTAMAAN KUALITI KE ATAS KUANTITI

1- Antara keutamaan gerak kerja menurut perspektif syariah ialah mendahulukan kualiti daripada kuantiti. Lipatan sirah nabi sendiri menumpukan kemantapan iman, kesabaran dan kecekalan berbanding bilangan tentera yang ramai. Kisah tentera Talut mengalahkan Jalut, perang Badar dan penaklukan daerah Mesir oleh Amr ibn Alash pada zaman Umar al-Khattab. Ironinya, pada perang Hunain, gerabak Islam nyaris-nyaris tertunduk tewas lantaran yakinnya dengan bilangan tentera yang ramai.

2- Kualiti yang dipentingkan oleh Islam juga terlakar melalui kisah Abdullah bin Mas'ud yang ditertawakan kerana betisnya yang kecil sewaktu memanjat pokok untuk satu keperluan. Apa yang hendak dipamerkan di sini, kesihatan dan kekuatan jasad yang dimiliki bercampur baur dengan sikap angkuh dan bongkak kurang diutamakan daripada tubuh badan yang tidak sasa tetapi mempunyai kemurniaan hati.

3- Hatta dalam amalan pun mementingkan karakteristik ikhlas dan benar. Ikhlas sahaja tidak memadai untuk diterima Allah dan begitulah sebaliknya.Ikhlas adalah mengharap penuh akan keredhaan-Nya manakala benar pula ialah amalan tersebut diimplimentasikan mengikut lunas-lunas Sunnah Baginda. Sehinggakan dalam memilih syurga pun Nabi menyarankan untuk memilih syurga yang paling maksimum kualitinya yakni syurga Firdaus.

4- Para sahabat era nubuwwah dan tabi'in seterusnya turut mencerminkan signifikannya kualiti berbanding kuantiti. Nabi sendiri berjaya membina mahkota ketamadunan Islam dan memakmurkannya dalam jangka masa 23 tahun. Saidina Abu Bakar berjaya membasmi gejala Riddah selama dua tahun setengah, Saidina Umar membuahkan sistem syura, sistem pentadbiran Islam dan kebebasan rakyat mengkritik kuasawan. Semuanya dalam tempoh 10 tahun. Saidina Umar ibn Abd Aziz menerajui kepimpinan Islam selama 30 bulan, Imam al-Syafi‘i dan Imam al-Nawawi hidup 45 tahun, Imam al-Ghazali hidup 55 tahun. Namun,sumbangan mereka tidak ternilai hingga ke hari ini.

ILMU ATAS AMAL

Ilmu adalah pemimpin dan amal adalah pengikut. Ilmu mesti berdiri di hadapan amal dan dialah yang menjadi petunjuk dan pembimbing segala amal. Wahyu pertama sendiri menyeru kepada tuntutan ilmu kemudian barulah wahyu kedua menyusul dengan manifestasi amal. Sebab itu, jumhur ulama memulakan tinta mereka dengan ilmu kemudian barulah amal kerana ilmu dan kefahamanlah yang membezakan antara hak dan batil, sunnah dan bidaah, sah dan batal,halal dan haram serta yang mulia dan yang hina.

ILMU PRASYARAT SEMUA QIYADI DAN MUFTI

Ilmu menjadi bekalan utama individu untuk menerajui kepimpinan dalam skop kehakiman, politik, ketenteraan dan mufti.Nabi Yusuf menawarkan permohonan memegang pos gabenor Mesir adalah kerana sifat amanah dan kemahiran serta pengalaman yang dimiliki. Anak perempuan Nabi Syuaib pun menyarankan ayahnya supaya melantik Nabi Musa menjadi pekerja akan kerana cirinya yang kuat dan dipercayai.

Dalam lapangan melontarkan fatwa pula mestilah orang yang pakar dalam setiap selok belok hukum dan syariah Islam dan juga komited dengan ubudiyah kepadaNya. Ironiya, fitnah bakal berleluasa dan sesiapa sahaja bebas memberikan fatwa dan pendapat tentang agama walaupun baru mengenal ilmu tersebut dalam jangka masa yang sangat pendek umpamanya hal-hal agama ini ibarat padang rumput yang sesiapa sahaja boleh masuk dan memijak rumput tersebut. Saidina Ali amat gemar akan individu yang apabila ditanya akan perkara yang tidak diketahuinya individu itu mengatakan "Allahu a'lam".

SIGNIFIKANNYA ILMU BAGI DA'I DAN MURABBI

Seseorang pendakwah dan pendidik harus terlebih dahulu menjadi seorang yang rabbani yakni orang yang:
-mengerti
-berilmu
-beramal
-dan mengajarkannya kepada orang lain. (al-Imran: 79)

Abdullah Ibn Abbas berpendapat rabbani bermaksud ulama’ yang bijak dan berhikmah. Pendapat lain mendefinisikan tadarruj dalam pengajaran iaitu orang yang sentiasa mengajar ilmu-ilmu yang kecil sebelum ilmu-ilmu yang besar. Imam ibn Hajar al-Athqalani menyebut, kita diperintahkan menjinakkan hati muallaf dengan mendedahkan kemudahan dalam usaha menyemai baja mawaddah dan mahabbah mereka terhadap Islam.

Rujukan:
1- Prof. Dr Yusuf al-Qaradawi, Fiqh al-Awlawiyyat, Thinker's Library, Petaling Jaya Selangor, 2009.
2- all-Quran

***

Satu persoalan yang ingin dilontarkan, sejauh manakah masyarakat Islam pada hari ini memahami dan menghayati keutamaan melakukan sesuatu perkara dari segi kualiti dan kuantiti?

Pemuda Islam yang Dijanjikan


Sesungguhnya umat Islam ini memiliki roh. Roh itu adalah Islam. Islamlah yang menghidupkan umat ini daripada kematian, menyatukannya daripada perpecahan, memecahkan belenggu kejahilan dan menjadikannya umat yang terbaik dalam kalangan seluruh umat manusia.

Islam pasti akan menakluk takhta kemenangan. Setiap kemenangan sudah tentu mempunyai syarat-syarat dan kriteria yang melayakkannya merangkul piala kemengan.

Antara syarat-syarat kemenangan:

1- Meyakini bahawa kemenangan itu datangnya daripada Allah (3:160, 8:9-11, 2:249, 9:40).
2- Membantu agama Allah (47:7, 22:41, 30:47, 37:173).
3- Menjadi mukmin yang sebenar-benar mukmin (8:12, 62-63)(33:6, 9)(9:26).

Generasi kemenangan yang dijanjikan Allah adalah generasi yang memahami Islam dengan pemahaman yang sohih dan sempurna. Tidak dicemari oleh klorin-klorin kejumudan,taqlid dan taksub melampau terhadap mazhab.Mereka juga memiliki ciri-ciri 'pengganti yang adil' (khalifah) yang akan memikul warisan kenabian bukan seperti seekor keldai yang memikul kitab-kitab besar sedang ia sendiri tidak tahu apa yang dipikulnya (62:5).

Mereka juga mengambil dunia sebagai 'jalan' dan bukan sebagai 'matlamat'.Sesungguhnya himmah (prioriti) mereka adalah akhirat dan tujuan mereka adalah mardhatiLlah. Kalbu-kalbu mereka bersinar dengan cahaya tauhid. Mereka tidak mencari Tuhan selain Allah, tidak menjadikan selain Allah sebagai rujukan hukum dan tidak mengambil selain Allah sebagai pemerintah.

Generasi yang dijanjikan ini juga enggan tunduk kepada Barat dan Timur.Cahaya mereka adalah diambil daripada pohon yang penuh barakah (24:35). Mereka tidak bekerja demi kepentingan mana-mana individu, kasta, parti ataupun sistem. Gerak kerja mereka adalah untuk Islam.Demi Islam. Mereka datang daripada umat Islam dan untuk umat Islam. Mereka tidak bermegah melainkan dengan dengan iman.Mereka tidak juga berbangga melainkan dengan Islam.

-Agama mereka terlalu agung buat mereka sehinggakan dunia menjadi remeh dalam mengharungi jalan agama.
-Aqidah mereka terlampau mahal harganya bagi mereka,lantas menjadi murahlah jiwa dan harta benda mereka.
-Sesiapa yang mengetahui nilai barang yang dicari,nescaya menjadi remehlah segala benda yang dikorbankannya.
-Allah Taala membeli daripada mereka dan mereka pun menjualnya. Apabila sempurna pemindahan milik antara mereka dan Tuhan mereka,tidaklah mereka menyesal dan ingin membatalkan jual beli itu.
-Mereka berkorban untuk-Nya padahal semuanya adalah milik-Nya.
-Allah Taala membeli harta mereka sedangkan Dialah yang memberikan rezeki.
-Allah juga membeli daripada mereka nyawa, yang Dia sendiri ciptakannya (9:111).


Mereka juga ialah generasi yang kuat dan mulia. Mereka membezakan perkara usul dan furu‘. Mereka di dalm usul bak besi yang keras manakala dalam perkara furu‘ ibarat sutera yang lembut. Mereka turut membezakan antara martabat sesuatu amalan dan hukumnya.Setiap amalan ada martabatnya. Setiap martabat ada hukumnya. Maka, fardhu berlaina dengan sunat, haram berbeza dengan makruh, dosa besar tak sama dengan dosa kecil,perkara yang disepakati lain dengan perkara yang khilaf, perkara yang tsabit dengan dalil qat‘i berbeza dengan perkara yang tsabit dengan dalil zhanni. Pendirian mereka bukanlah berlagak alim dan tidak pula mendakwa alim. Mereka merujuk kepada ahli dan pakarnya (35:14) (25,59) (16:43) (21:7).

Terakhirnya, mereka adalah golongan yang acap kali bertaubat kepada Allah.Menjaga diri daripada melakukan maksiat lebih diutamakan oleh mereka berbanding menjaga diri daripada musuh-musuh Allah dan musuh-musuh mereka. Mereka lebih khuatir berlakunya maksiat di dalam hati berbanding maksiat anggota tubuh badan.

Dan mereka inilah generasi yang ditunggu-tunggu. Inilah generasi yang 'disimpan' oleh Allah untuk membawa roh Abu Bakar al-Siddiq menentang golongan murtad (5:54). Generasi inilah generasi kemenagan dan dalam generasi inilah akan tertegaknya panji Allah di muka bumi seterusnya megahlah agama al-Khaliq di dunia makhluk ini.

Pada hari ini seruan ini ditujukan kepada seluruh anak-anak muda muslim agar mereka melepasi peringkat virus al-wahn dan lemah laksana buih-buih di lautan. Seterusnya menyertai gerombolan generasi rabbani yang ditunggu-tunggu.

Rujukan:
1- Yusuf Al-Qaradawi, Pemuda Islam yang Dijanjikan, Jundi Resources, Batu Caves Selangor, 2011.
2- al-Quran

P/S: Satu persoalan yang ingin dicetuskan di sini,
-Adakah benar umat Islam kini sudah jauh daripada ajaran Islam dan sejauh manakah komplikasinya kepada Islam itu sendiri?


Tuesday, 22 November 2011

Zakat-Hijrah 1433H



Zakat menyucikan harta. Penyucian harta yang dimaksudkan adalah penyucian harta yang mungkin kebanyakan manusia terlepas pandang. Misalnya, seseorang individu bekerja selama tujuh jam. Waktu kerjanya bermula jam tujuh pagi dan individu tersebut datang kerja pada jam lapan pagi mungkin kerana rumahnya jauh daripada tempat kerja dan lain-lain sebab. Satu jam kelewatannya itulah yang dimaksudkan untuk membersih dan menyucikan dengan wang zakat.

Asnaf zakat berhak diterima oleh lapan golongan berdasarkan firman Allah dalam surah al-Taubah ( 9:60). Fakir, orang miskin, a'milin, mualaf, hamba sahaya,orang yang berhutang, orang yang berjuang di jalan-Nya dan orang yang bermusafir. Gejala kemiskinan hakikatnya mampu dibasmi sekiranya pembahagian zakat dilaksanakan dengan betul dan penuh integriti. Allah telah pun menggariskan kebenarannya dalam al-Quran.

Sebagaimana kisah pada era Umar Abdul Aziz, simptom kemiskinan dapat dibasmi dengan sistem zakat. Hal ini wujud kerana beliau telah melantik beberapa orang 'exco' untuk terjun ke medan masyarakat dan mencari sehingga ke lubang cacing asnaf-asnaf tersebut. Jadi, jika virus kemiskinan masih wujud di sesebuah negara,maka konklusi mudahnya adalah yang tidak kena dengan sistem pengendalian zakat tersebut.

***

Empat hari lagi kita bakal melangkah ke tahun hijrah 1433. Selama 1433 tahun hijrah telah dilakukan oleh Rasulullah, sejauh mana pula penghayatan dan pengaplikasian masyarakat kini terhadap peristiwa hijrah tersebut?

Nabi berhijrah menghasilkan sebuah daulah Islamiah yang cukup megah di kota Madinah. Hal ini wujud lantaran besarnya hikmah dan perjuangan menuju kepada hijrah tersebut. Lihat sahaja pengorbanan yang dilakukan oleh  para sahabat sudah cukup membuatkan kita ternganga mendengarnya. Jika tidak kerana dominannya hijrah Nabi ini, Saidina Ali tidak akan sanggup menggadaikan nyawanya menggantikan tempat tidur baginda Rasulullah SAW.

Perancangan yang sistematik juga turut membuahkan kejayaan yang besar terhadap hijrah Nabi. Serangan empat penjuru ke kota Madinah dan selok-belok perjalanan yang ganjil jelas melakarkan betapa signifikannya pelan tindakan untuk melakukan hijrah. Malang sekali, masyarakat kini gagal untuk menghayati hikmah di sebalik peristiwa hijrah ini lantas azam yang dipasang hanya menjadi omongan kosong semata,khilafah islamiyah laksana zaman nabi dahulu jauh sekali untuk diteroka.



***

Mesej yang ingin disampaikan di sini, pertamanya mana-mana sistem yang dilaksanakan haruslah dilaksanakan dengan telus, tekun dan mengikut prosedurnya terutamanya sistem Allah. Ironinya, sistem tersebut akan dipandang hodoh dan menimbulkan fitnah sekiranya tidak mengikut lunas-lunas syara'.

Keduanya, hijrah bukanlah suatu benda yang boleh dibawa main. Azam yang dipasang setiap tahun perlu dilaksana sehabis baik dan bukan cakap kosong semata. Azam yang dipasang pada tahun seterusnya pula perlulah tidak meninggalkan azam yang lama. Jangan sampai kita lari dari konsep hijrah yang digariskan oleh sunnah, iaitu memerlukan entiti pengorbanan dan strategi yang mapan.

Dua persoalan yang ingin dibangkitkan di sini,

1) Mengapakah masih wujud rakyat yang miskin di negara kita pada era langit terbuka ini?
2) Sejauh manakah pentingnya konsep hijrah kepada masyarakat kini?

Monday, 21 November 2011

Atheism, Christianity, Buddhism and Hinduism



In the name of Allah, for the sake of Allah, hand is dancing on the keyboard to start write again.

First of all, I would like to share with you maybe a little about comparative religion. But before that, what would we spontaneously answer if an atheist comes to us and asks us about God. He said that God is absent and if it's present where is He? Perhaps you all have your own answer. Maybe you can reply to them by slapping on their face and then tell them that your slap doesn't cause any hurt as hurt or pain cannot be looked. Ok. Other answers, you may reply to them by using scientific evidence or logical evidence but not using the Quran and Sunnah evidence. Probably you may be slapped by them. Logically, how and when the first thing is being created? An atom for example. Who created the atom? By chance? Oh...impossible! There must be a creator. And when we look to the universe, the earth, sky, forests, sea et cetera we will notice the beauty and astonish with the design and the question is who design them? Of course there must be a designer! And the same goes to this bare earth. There must be a creator. Just tell them so or you have more interesting and firmer answer.

Back to the topic. When we talk about other religion, we must study the scriptures of other religion. It's seriously important. Maybe most of us are frighten to investigate or maybe some of us are afraid to study other religions’ scriptures. Perhaps some of us will shrivel when we touch the Bible or Hindu scriptures. That's the problem! If we really firm and convince with our religion, in Quran, we will never scare to do research about other religion. Ok, let's look briefly through the Bible for instance. Bible has two versions; New Tastement and Old Testament. There are chapters such as Genesis, Mike, Luke, John etc. In Christianity beliefs, they hold the trinity belief. Christians trust the God, Son of God and the Holy Spirit but when we ask them how many God that they believe they will say one. How can one plus one equal to one? That's the question.

Roughly, Hinduism also trust many God. There is Trimurthi (Brahma,Vishnu and Siva), Ganesha (the elephant head one), Krishna (the God who steal during child), Muruga (that's in Batu Caves), Radha Krishna (lovers) etc. Trimurthi concept for instance. How could the one who generate creation (Brahma) didn't protect and sustain its creation? Otherwise, he gives the operator jobscope to Vishnu and destroyer work to Siva. Is there presence a big quarrel and dispution if one say he wants to protect and one say he wants to destroy the creation. Makes sense?

Buddhism also has an interesting history. There are Siddharta Gautama, Taoism, Confucianism, Omi tuo (God of Tao), Kuan Ying (those who trust him, didn't eat beef), Tua Peck Yong (the one who is God of Protector and it's a fact story that occur in Penang that Peck Yong disappear!), Kwan Yong (which police and gangster worship it), Datuk Kong (has mostauche), Chai Xen (Prosperity God using one day before Chinese New Year), Cap Goh Mei, Hungry Ghost, Tea ceremony, mooncake festival etc. The most interesting thing in Buddhims is about the funeral. They trust that when one of them meet death, all of the thing associate with the death person must be burnt including handphone charger! Otherwise, the corpse will suffer in the grave. There is one story about Ah Meng, who died once upon time. One night, his mother received a phone call from him and they talk for a particular time.

All of a sudden, Ah Meng said to his mother, "We have only a few minutes to talk".

His mother reply,"Why???".

Ah Meng said,"My phone battery is getting lower and I didn't bring my phone charger as you didn't burn it during my funeral..."

Uh, what belief is this. Very funny and you all know, the most polite and benevolent ghost is the Chinese ghost! If we notice, Chinese's ghost didn't run to catch humans instead of Malay's ghost who will not give any chance to humans to run and escape. Malay's ghost will disappear in front of human in a sudden. Hahaha. Just joking.

In a nutshell, we must do research about all religion so that when non-muslims ask us question about our religion, it's easy for us to defence and arguing back by conveying the message or signs with wisdom, so that they will think twice about their beliefs. Remember, the most vital thing is the way we spread and convey the messages. We must convey through the way they understand Islam, not the way we comprehend Islam.

Last but not least, I want to leave you all with a question.

1) In your opinion, what is the main factor that non-muslims did not accept Islam?

Postscript: Credit to Bro Shah Kirit, student of Prof. Zakir Naik.
Post postscript: Related post (http://sharingknowledgeaboutislam.blogspot.com/2011/11/fantastic-fcr.html)

Tuesday, 8 November 2011

Kau Hafiz Muda



*khusus buat hafiz hafizah seantero dunia terutama penuntut Darul Quran yang bakal bergelar hafiz yang tak sepatutnya digelarkan kepada mereka...

KAU HAFIZ MUDA

Kau hafiz muda,
bukan mudah pada hakikatnya,
bukan sebarang amanah yang kau pikul,
bukan barang mainan yang kau rangkul,
ironinya,
kau sedang memikul,
sebesar-besar mukjizat,
seagung-agung kalam,
segudang khazanah Islam,

kau ingat,
benda alah ini boleh dibawa main,
lalu kau dibuai arus acuh tak acuh,
kau buat endah tak endah,
kau gagal istiqomah,
penghayatan,aplikasi kau buat tak kisah,
inputnya kau tak terjemah,
kau lupa apa yang diseru,
lantaran kaburnya matlamat di kalbu.

kau hafiz muda,
bukan sekadar memegang nama,
bukan pula mendabik dada,
bukan imam semata-mata,
malah,
kitab itu kau harus pelihara,
faham dan beramal sepenuhnya,
sampaikan segala lunas ajarannya,
jangan sampai tiba suatu masa,
kitab itu sendiri yang melaknat kau wahai hafiz muda yang sering terleka...

Almisbahu fi zujajah
Acacia Park
4.34 pm
12 Zulhijjah 1432H
8 November 2011M

P/S : mesej yang hendak diutarakan adalah kita mesti mengimplimentasikan segala input yang termaktub dalam Al-Quran sepanjang kehidupan kita.Tak kira kita pernah menghafalnya atau sekadar membacanya,semua itu akan dipersoal di Hari Pembalasan kelak.

P/P/S : puisi ini memang ditujukan untuk pena yang menulisnya.ingatan untuk semua.Quran rujukan utama dan pertama kita.Jadi istiqomahkan pembacaan,perdalamkan lagi kajian dan pengetahuan tentangnya.Bukankah Allah suka akan amalan yang sedikit tetapi berterusan?

Saturday, 5 November 2011

Aidiladha: Soal Pengorbanan (Puisi)



Dalam laungan takbir bergema
segenap pelosok alam buana terpana
keizzahan Islam mula mencorak suasana
pengorbanan Nabi Ibrahim menjadi indikator utama.

Hidup yang fana tak akan mampu lari dari pengorbanan
bukanlah perjuangan tanpa hadirnya entiti pengorbanan
makin besar tadhiyah, makin bertenagalah etimologi perjuangan
tak akan tertegak Islam jika masyarakat fobia dengan pengorbanan.

Para anbiya’ dahulukala jelas sekali berlumuran dengan lumpur tadhiyah
nyawa sanggup digadaikan dalam memanifestikan kesucian akidah
tawaran kekayaan, wanita, pangkat yang menggiurkan tidak menjadi masalah
kesemuanya ditolak ketepi lantaran jelasnya matlamat mempertahankan akidah.

Umat Islam kini lebih memilih frasa tolol bernama materialistik
virus al-wahn, hubb al-dunya, hubb al-ri’asah makin hari makin mekar berputik
jauhnya hayat daripada pengimplimentasian sunnah punca parahnya bertambah drastik
malah, yang menjadi idaman hati adalah anasir Barat dan ghazwah al-fikr.

Tak mustahil untuk menyalin kulit yang jijik kepada yang lebih kudus dan mulus
semuanya bermula daripada kehendak dan hati yang tulus
Allah semestinya dijadikan matlamat dalam setiap gerak-geri yang telus
bukankah Allah tak akan mengubah nasib sehingga kita sendiri berusaha ke arah transformasi yang kudus?

P/S: Salam Aidiladha khas buat pembaca sekalian. Jadikan pengorbanan sebagai satu daripada gaya hidup kita dalam menempah syurga Firdausi yang tak terhitung nilai harganya.

al-misbahu fi zujajah
6.48 am
10 Zulhijjah 1432H
Acacia Park

Friday, 4 November 2011

Tarbiah Menjana Takwa


Allah berfirman, berilah tazkirah sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin.

Mungkin agak terburu-buru rasanya kita asyik memperihalkan mengenai karya-karya pemikiran jika nak dibanding suaikan dengan usia yang hanya sekadar mata kail panjang sejengkal sahaja. Bukan tak boleh untuk terbang tinggi, tapi jangan terlampau tinggi. Takut-takut melayang, hanyut dibawa ribut kecelaruan yang berpanjangan.

Meleret panjang.

TARBIAH UNTUK KANAK-KANAK

Dunia marcapada mempamerkan suatu gelombang kebangkitan dan revolusi pemikiran yang dipengaruhi oleh lambakan teknologi sofistikated lagi canggih. Jadi, tidak hairanlah untuk kita katakan semaian benih-benih rohani semakin sukar diaplikasikan lebih-lebih lagi jika teknologi yang ada itu disalahguna dan bukan di bawah pengawalan. Jika dulu,anak-anak kecil hanya bermain 'lego' dan barang mainan tradisional sahaja, tetapi kini rata-rata kanak-kanak hatta yang berumur tujuh tahun pun sudah menghadap komputer dan bermain aplikasi dalam laman sosial tergempar abad ini, facebook.

Jadi, di mana tarbiah untuk diterapkan kepada kanak-kanak jika ibu bapa pun asyik sibuk dengan urusan keduniaan dan arus materialistik kian menodai iman masyarakat kini. Memang tidak dinafikan terdapat sebilangan 'ailah yang mampu memimpin gerabak baitu muslim menuju ke gerbang firdausi tetapi realiti kini jelas menunjukkan kurangnya tarbiah atau mungkin tiadanya pemahaman mengenai tarbiah dalam kalangan ibu bapa menyebabkan anak-anak jauh tersesat dan mula menggadaikan nilai-nilai fitrah insani.

TARBIAH ERA SAHABAT

Para sahabat zaman Rasulullah dahulu mantap tarbiahnya. Suruh infak, semua harta mereka mampu beri. Suruh turun ke medan perang mereka turun.Tak cukup makan pun mereka mampu bertahan untuk meneruskan perjalanan hidup. Majlis ilmu berbondong-bondong sahabat ikut serta. Ketagih mengejar rakaat pertama bersama imam, ganjaran unta hari Jumaat dan pelbagai lagi aneka kejituan mereka dalam akidah.

Hal ini adalah kerana mereka benar-benar memahami erti tarbiyyah yang diteladani dan diajari oleh Nabi. Apabila nabi menyampaikan sahaja kalimah tayyibah kepada para sahabat, dengan pantasnya kalimah itu tersebar ke merata-rata tempat di jazirah Arab tersebut.

BANGKIT PEMUDA ISLAM

Jika hendak dibandingkan dengan mujtama' kita hari ini, sangat jauh sekali dengan manhaj dan garis panduan yang dipamerkan oleh Nabi. Alangkah sedihnya nabi apabila melihat umat Islam sekarang yang kian jauh dan semakin menjauh daripada Islam. Mudah sahaja buih-buih keimanan di muara pantai pecah dihempas ombak kesesatan bertunjangkan budaya-budaya kebaratan.

Islam bangkit di sebuah padang pasir yang tandus. Kontang daripada oasis. Sunyi daripada penduduk. Sebagaimana ganjilnya Islam itu datang, begitu juga ganjilnya Islam akan pergi. Takkan Islam kan pergi dan berakhir dengan lemahnya pemuda-pemuda islam sendiri untuk menegakkan Islam? Ditegakkan oleh mat-mat penagih dadah yang berpeleseran di lorong-lorong jalan, rockers yang dibuai dalam ayunan hedonisme, penyanyi-penyanyi yang melalak tak tentu arah dan mat-mat rempit yang langsung tak mengenal erti matlamat hidup.

Di mana letaknya Allah sebagai matlamat kita? Apakah benar setiap tingkah laku kita hatta kerlipan mata kita, kita ingat bahawa kita SEDANG disaksikan oleh Yang Maha Kuasa dan apakah betul setiap abdomen luaran dan dalaman kita termasuk hati kita bermatlamatkan redha-Nya? Di mana pula Rasul yang berperanan sebagai qudwah kita? Apakah kita masih mengamalkan kesemua sunnah-sunnah Nabi yang pastinya menuju kejayaan? Di mana perlembagaan Allah yang mengatur hukum-hukum hidup kita diletakkan? Adakah kita amalkan kesemua prinsip dan ramuan yang diadun dalam al-Quran?

Soal jihad pula bagaimana? Apakah jihad itu menjadi jalan kita dalam menempuh perjuangan di dunia fatamorgana berlapiskan seribu satu tipu daya ini? Apakah kesemua jihad dalam Islam telah kita implimentasikan? Terakhir sekali, apakah benar syahid menjadi cita-cita kita dan jika benarlah kita mahunkannya sejauh manakah wadah dan keringat yang telah kita kucurkan ke arah kesemua matlamat tersebut?

MUHASABAHLAH SEPANJANG MASA

Cuba kita renungkan sejenak. Sedarlah yang kita semakin jauh daripada Islam. Bagaimana sinar Islam akan berputik kembali jika kita sendiri pun tidak mengendahkan Islam malah hanya mengambil jalan singkat lagi mudah dengan berpeluk tubuh daripada untuk memahami Islam dan memperjuangkannya dalam kehidupan kita.

Kita jangan buta dengan sogokan material, tawaran pangkat, publisiti gelaran dan virus riya' dan ujub. Syaitan memang diciptakan untuk mengajak umat sejak nabi adam lagi kepada KEKUFURAN dan KEKEJIAN. Jangan sampai apabila kita sudah tersesat jauh dan tidak menjumpai pangkal jalan baru kita nak terngadah, mengeluh, menyesal tak sudah-sudah.

Katakanlah, kenikmatan dunia hanya sedikit dan negeri akhirat ini adalah jauh lebih baik untuk orang-orang yang bertakwa. Berdoalah selalu supaya Allah meletakkan dunia di telapak tangan kita dan memasakkan akhirat seteguhnya di hati kita jika benar kita yakin dan beriman bahawa wujudnya syurga dan neraka sebagai almizan kita kelak.

Lafazkanlah lagi sesungguhnya solatku, ibadahku, HIDUPku dan MATIku adalah untuk Rabb al-‘Alamin.

*Sekadar peringatan untuk semua dan yang menarikan jari ke papan kekunci yang lagi dekat peringatannya itu dibuat untuk dirinya.

Let's Fast for Hari Arafah


In the name of Allah.

As usual, for a long time knowledge accumulated in the mind lake, insha-Allah I'll put some of them and actually most of what I acquired in my college through this court of dakwah. My attraction for this post is more to write roughly maybe which require miscellaneous topic starting from the smallest things in Islam until the biggest aspect portrayed by what our prophet do. So, I'll write in in the number-point form.

1.   Experience in hearing talk from the PAS' youths is a quite interesting thing! Although my friends and I only managed to hear and join half of the Ijtima' Tarbawi which constructed in KUISZM (If I'm not mistaken the short form of Taman Melewar's college). Anyway, I had the opportunity to hear talks from the leader of PAS' Youth; Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi, its vice leader; Nik Abduh Nik Aziz, Ustaz Idris Ahmad who is the leader of Lajnah Tarbiah and talaqqi surah al-Saff with Tuan Guru Haji Abdul Hadi. The youth's wave and strength are being nurtured there and for those who go there will feel 'aura pemuda' who will design our country future later. Just wait, pray and see.

2.   Having a holiday for a week is an interesting thing for an adolescent like me when it's look from one side. But the other side which presenting the contradict one is always there. Exam for sem 2 persijilan is just on time that persijilan's students go back to DQ in Sunday. So, cannot be denied that for those who didn't 'masyi' including me must go early for a several day so that the 'hafalan' can be refreshed again and again.

3.   Talking about tarbiah which is a very dominant aspect in every Islamic striver, we must remember the first thing that tarbiah has many branches; spiritual (ruhiyah), physical (jasadiyah), intellextual (thaqafiah), worship (ibadah), wealthness (maliah) and many others that you can list them. What are going to be highlighted now is all of the tarbiah's types must be equally practised and implemented. This is significant as in a campus of huffaz itself, they have the problem of inequality or imbalance of tarbiyyah in themself and the interesting thing is most of them didn't notice it! A bit sad. (also refer to me). Actually the point is although in a place where all students memorize the Quran there must be some cons and dark side. The dark side in DQ is actually most of them lack of tarbiah ruhiyah which is portrayed clearly through their adab. Go late to tasmi' class,messaging in tasmi' class (remembering myself too), not have the 'ihtirom murabbi' value and others.

4.   Tomorrow is Arafah Day. Fasting is enhanced and it's a sunnah. There is a hadis from Qatadah told by Imam Muslim which say, "The fasting will destroy the one year sin before and after". So, let's take this special bonanza opportunity which only occur once in a year. At least, tonight let's 'nawaitu' first and tomorrow we will try towards it.

Wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...