Halaman

Thursday 29 December 2011

Kajian Bacaan 2011



2011 Reading Challenge
Nuruddin has completed his goal of reading 10 books in 2011!

20 Most Common Questions About Islam
Black Heart (Vampirates, #4)
Sebongkah Batu Di Kuala Berang
Palestin Daripada Perampas Jalanan Kepada Peta Jalanan
Soal Jawab A-Z Tentang Tasawuf tapi Anda Tiada Tempat untuk Bertanya
Fikah Perubatan
Fiqh Keutamaan
Menerjang Badai: 60 Tahun Mempersada Perjuangan
Islam Liberal dan Pluralisme Agama
Aku, Isabella dan Tok Kenali
Sepahit Jadam
Memoir Tragedi Memali
How to Develop Self-Confidence And Influence People By Public Speaking
Potret Perjuangan Mahasiswa Dalam Cerminan Dekad
Cinta Di Langit Gaza
MEMPERINGATI ASY SYAHID SHEIKH AHMED YASSIN,EDISI KHAS KONFLIK ASIA BARAT 2011
The Leader in You
Syarah Usul 20
How Successful People Think: Change Your Thinking, Change Your Life
Secangkir Teh Pengubat Letih







Denyut Kasih Medik
Travelog Tarbiah: Rindu Bau Pohon Tin
Nota Fikir Untuk Zikir












Apa Ertinya Saya Menganut Islam


Tahun 2011 melakarkan pelbagai ragam dan mehnah yang mematangkan saya dari semasa ke semasa. Sebuah website goodreads.com yang baru saya temui awal tahun ini, telah membuka satu medan untuk ulat buku seluruh dunia mencabar keupayaan dan kerahan usaha mereka untuk membaca dan meluaskan pengetahuan seberapa banyak yang mungkin dengan platformnya 2011 Reading Challenge.

Saya tertarik untuk menyertainya dan pada awalnya saya hanya mensasarkan sebanyak 10 buah buku sahaja untuk dibaca kerana terlalu bimbang dan ingin fokus terhadap hafalan al-Quran. Sepatutnya saya perlu meletakkan target yang lebih 'berjiwa besar' kerana jangka masa saya berada di kampus buat waktu ini sangat sesuai untuk penambahan sebanyak yang mungkin thaqafah-thaqafah supaya lebih kental untuk menceburi bidang profesional.

Melihatkan 24 buku yang tertera di atas, 'first impression' bagi saya, buku-buku bacaan saya agak klise dan tidak pelbagai. Terhad kepada jenis bahasa Melayu dan tidak beraneka jenis bacaannya. Satu pengajaran buat saya dan pengunjung sekalian. Penguasaan pelbagai bahasa memang satu aspek yang sangat penting. Signifikan untuk kehidupan, berinteraksi dengan orang luar negara, dan yang paling penting berdakwah kepada bukan Islam.

Nabi pernah berpesan, 

"Barang siapa yang menguasai bahasa sesebuah bangsa, dia tidak akan ditipu oleh bangsa tersebut."

Wahyu pertama yang turun kepada Nabi juga menyuruh supaya baginda membaca.Tiga kali malaikat Jibril menyeru kepada Nabi menunjukkan kita perlu rajin dan banyak membaca. Membaca kunci ilmu dan kita hidup di dunia, melaksanakan syariat Allah dengan ilmu tersebut. Rugi dan mundurlah sesebuah bangsa sekiranya tidak membaca.
Comments
0 Comments

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...