Halaman

Saturday 15 October 2011

Kesedaran Menggelupur, Perubahan Ditelusur



In the name of Allah.

Untuk pos kali ini, minat saya lebih cenderung untuk mempotretkannya dalam lahjah bahasa Melayu dalam usaha saya ke arah membina kematangan dan perkembangan dalam penulisan. Dalam masa yang sama, penguasaan terhadap bahasa Inggeris harus diperkasakan juga lantaran variasi mad'u yang pelbagai ragam dan bangsa memerlukan da‘i yang fasih bertutur atau menulis dalam bahasa Inggeris supaya dapat menambat hati mereka ke dalam taman pautan Islam.

SYUMULNYA ISLAM

Allah telah pun mencanangkan titah perintahnya di dalam surah al-Baqarah ayat ke 28 supaya umat Islam masuk ke dalam agama secara keseluruhan (kaffah).Tampaknya di sini jelas Islam bersifat syumuliah yakni merangkumi semua ruang lingkup dalam aspek-aspek kehidupan baik dari perspektif POLITIK, sosial,ekonomi,agama,medan dakwah,arena tarbiyyah,madrasah perkaderan dan berbagai-bagai lagi faktor-faktor kehidupan.Jadinya,bila wujudnya dalil yang sohih lagi sorih di dalam al-Quran, jelas sekali tiada seorang pun daripada kalangan umat Islam berupaya untuk menepis dan mengetepikan suruhan Pencipta.

Realiti kini yang saya ingin tekankan ialah,ramai masyarakat berasa takut untuk menceburi bidang politik dan memperjuangkan Islam melaluinya(saya tidak nafikan saya juga pernah tenggelam dalam lopak kegerunan tersebut). Afdhal al-jihad kalimah al-haqq ‘inda sultan al-ja’ir. Hadis Nabi perkukuh titah Allah agar jadilah kamu suatu 'ummat' yang menyeru kepada kebaikan dan cegah perkara-perkara mungkar. Tiga tahap pembasmian kemungkaran yakni kuasa, lidah dan hati harus ditelusuri semula. Waqi' kini,tampak sekali gagal mewujudkan negara Islam yang betul-betul daulah Islamiah. Jika diteladani maratib al-amal canangan Imam Hassan al-Banna sebetul-betulnya yakni mengikut satu-satu peringkat baru berpindah ke tahap seterusnya, tampak sekali penstrukturan daulah Islamiah akan memakan satu tempoh masa yang cukup panjang dihimpit pula dengan sekatan-sekatan dari pelbagai penjuru daripada pihak pemerintah.

Tak salah untuk kita memanipulasi formula marotibul amal tersebut dengan mengimplimentasi dari peringkat yang atas dan dalam masa yang sama kita menstrukturkan jundi-jundi dari bawah. Al-nas ‘ala din mulkihim. Lihat sahaja bagaimana Islamnya sultan-sultan terdahulu mengislamkan rakyat jelata secara keseluruhannya. The same thing goes to us, apabila kuasa pemerintahan dan autoriti memimpin dapat dirangkul nescaya perjalanan menegakkan dan membudayakan negara yang menaplikasikan hukum-hukum Allah akan menjadi lebih mudah dan efektif. Tak perlu kita membuang masa, lebih-lebih lagi PRU yang ke-13 pun semakin berada di ambang revolusinya yang nescaya mampu memecah tradisi.

REALITI RAKYAT MALAYSIA

Sekarang, kita dapat lihat daripada kaca mata kita sendiri betapa jahilnya masyarakat Malaysia tentang ilmu-ilmu dan kefahaman Islam. Isu hudud misalnya, sehingga ada pihak yang berani mempersendakan hukum yang digariskan oleh Allah ini seperti penyiaraan kartun yang menghina dan menolak hukum hudud. Apa dah jadi dengan rakyat Malaysia yang sudah merdeka lebih 54 tahun tetapi masih belum memahami konsep-konsep asas Islam? Di mana peranan pihak kerajaan dalam usaha memahamkan masyarakat Islam dan bukan Islam tentang hukum Allah ini? Bila ada pihak yang nak laksanakan hudud,mulalah kata tak sesuai atas alasan masyarakat tak faham apa itu hudud. Paling menyedihkan Perdana Menteri sendiri mengutarakan bahawa tidak perlunya hukum Allah ini lantaran alasan hodohnya undang-undang ciptaan manusia yang sedia ada sudah memadai untuk memelihara kemaslahatan maqasid syariah.

Kebobrokan sistem pendidikan yang kurang dan langsung tidak memberikan penekanan dalam aspek agama jelas menjadi punca ramai remaja kian memandang agama sebagai satu entiti yang tidak signifikan. Aliran sekular yang diselinap dan dibajai subur dalam sanubari pelajar menjadikan pelajar seorang yang jumud dan seterusnya menggalakkan lagi kemaksiatan sosial untuk berleluasa. Soal penghayatan agama jauh sekali terperosok entah ke mana.

Masyarakat kini semakin jauh dengan Islam. Budaya Islam semakin kendur dan mengecut dalm kehidupan seorang muslim sendiri. Lihat sahaja babak-babak murahan di televisyen yang langsung tidak bermodal dan bertunjangkan agama menjadi tempat mereka meluahkan pemahaman mereka tentang Islam. Filem-filem Melayu langsung tidak berunsur Islami malah cenderung ke arah budaya-budaya Barat yang bertuhankan taghut! Cuba tengok sendiri realiti filem dan rancangan yang Orang Melayu mampu nukilkan. Kisah cinta yang jauh tersimpang daripada sunnah, filem-filem seram yang menggugah iman kanak-kanak khususnya untuk takutkan hantu dan bukannya takutkan tuhan,serta rancangan-rancangan hiburan yang langsung tidak mengikut lunas-lunas dan keterbatasan yang ditetapkan syara'.

BERUBAH UNTUK MENGUBAH

Jadi, pointnya di sini, bermula daripada detik ini setiap daripada kita yang telah pun sedar dengan hakikat biah yang wujud di Malaysia ini harus bersedia untuk berubah dan dalam masa yang sama mengubah orang lain. Medan dakwah bukan sahaja menyajikan dakwah secara jama‘i dan ijtima'i semata-mata, tetapi gelanggang dakwah turut menyediakan platform dakwah fardiah yang mamapu diaplikasikan apabila kita berada dalam situasi individu dan tidak terdapat sebarang jemaah atau persatuan pun di kawasan yang kita diami.

So, mulalah dari sekarang!

Wallahu a'lam.
Comments
0 Comments

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...